Μιχαλάκης Καραολής και Ανδρέας Δημητρίου

Σήμερα, 10 Μαΐου 2013, οπότε και πάλι τα ΜΜΕ επιχειρούν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη, θυμήθηκα τον Μιχαλάκη Καραολή και τον Ανδρέα Δημητρίου. Που εκτελέστηκαν δι’ απαγχονισμού από τις βρετανικές αποικιακές αρχές στην Κύπρο στις 10 Μαΐου 1956. Θυμήθηκα τον πρεσβευτή Σεφεριάδη με την Ελένη του (για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη – για μια ελευθερία απατηλή, για μια τιμή ψεύτικη). Κι αναλογίστηκαότι στο σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας για την Γ’ Λυκείου (γενικής παιδείας, αυτό το μάθημα που πολλοί θεωρούν περιττό…), τα ονόματά τους αναφέρονται σε 3 1/2 σειρές, χωρίς καν μια φωτογραφία, τα δυο λόγια που είπαν μπροστά από την αγχόνη…

Και είπα να βρω μια-δυο φωτογραφίες…

«Παίρνουν τους!», ακούστηκε μια γυναικεία φωνή.

Ήταν 3 τα ξημερώματα της 10ης Μαΐου 1956.

Ύστερα ακούστηκαν οι πρώτες στροφές από τον Εθνικό Ύμνο: «Απ’τα κόκκαλα βγαλμένη / των Ελλήνων τα ιερά…» από δύο ανδρικές φωνές.

 karaolis-dimitriouΤην προηγουμένη, 9 Μαΐου 1956, με ένα μαζικό και μαχητικό συλλαλητήριο οι Αθηναίοι, ιδίως οι νέοι, ζητούσαν την ματαίωση της  εκτέλεσης των δύο Κυπρίων αγωνιστών από τις βρετανικές αποικιακές αρχές του νησιού, και την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα.
Βλ. ταινία επικαίρων του 1956, που φυλάσσεται στο Οπτικοακουστικό Αρχείο της ΕΡΤ. Ο διοικητής της Κύπρου, Στρατάρχης Τζον Χάρντινγκ (John Harding, 1st Baron Harding of Petherton) αρνήθηκε να δώσει χάρη στους δύο νεαρούς Κύπριους. Ο ίδιος, παρολίγον θύμα βομβιστικής επίθεσης, είχε επιλέξει να ανακοινώσει την θανατική καταδίκη των Καραολή και Δημητρίου αρκετούς μήνες πριν, 28η Οκτωβρίου 1955, όταν οι Έλληνες γιόρταζαν την 15η επέτειο του ΟΧΙ στην φασιστική Ιταλία. Έτσι, δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη ερμηνεία για τους αναγνώστες ποιοι ήταν οι δολοφόνοι του συνθήματος Θάνατος στους δολοφόνους που παρατίθεται στο πρωτοσέλιδο των Νέων.
 Μιχαλάης ΚαραολήςΑνδρέας Δημητρίου

Αναρωτιέμαι πώς θα σχολιάζατε  εσείς την αναφορά του σχολικού εγχειριδίου για την Γ’ Λυκείου των Ι. Κολλιόπουλου, Κ. Σβολόπουλου κ.ά., ΟΕΔΒ Αθήνα, ιδίως τον διαζευκτικό σύνδεσμο –ή– που προηγείται του ονόματος του Μιχάλη Καραολή:

«Το 1955-1959 έχασαν τη ζωή τους, πολεμώντας για την ελευθερία, πολλοί νέοι Έλληνες Κύπριοι, όπως ο Γρηγόρης Αυξεντίου και ο Κυριάκος Μάτσης (το 1957 και 1958 αντίστοιχα) ή ο Μιχάλης Καραολής και ο Ανδρέας Δημητρίου (οι πρώτοι που απαγχονίστηκαν από τους Βρετανούς το 1956)».

…’σχωρνάτε με, πολλά τα είπα κι απόψε…

Posted on Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013, in πρωτογενείς, πηγές, ταινία, φωτογραφία, Ιστορία, δευτερογενείς and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 8 Σχόλια.

  1. Ωραίο, φίλε, και λιτό, όπως πρέπει. Βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα και τη βιογραφία του άγγλου Αρμοστή!
    Ακόμα συζητάμε για τις πολεμικές οφειλές της Γερμανίας. Ο μικρός βρήκε κι ένα ενδιαφέρον κείμενο στην εφημερίδα Πατρίς της Κρήτης (κάπου την είχες αναφέρει), μεγαλούτσικο για εκείνον, που προτιμάει τα δικά σου 😉 Να σου το στείλει ή το έχεις;
    Δε μου λες, η κυρα-Δέσποινα δεν έλεγε αυτό που γράφεις στο τέλος; Καλά δε θυμάμαι;
    Για τα βιβλία του ΟΕΔΒ τα είπαμε, έχουν συγκεκριμένη στόχευση: να μη μαθαίνουν τίποτε τα παιδιά μας από την Ιστορία γενικώς, και του τόπου τους πολύ περισσότερο – και δε θέλω αντιρρήσεις… 🙂 Παλιό αυτό, βέβαια· και στον καιρό μας έτσι δεν ήταν, ρε συ;
    Άντε, καλό μας σαββατοκύριακο,!

    ΥΓ. Να καταλάβω ότι έφτιαξες του η/υ;

    Μου αρέσει!

    • Από την καθυστέρηση καταλαβαίνεις ότι δεν έφτιαξα τον υπολογιστή μου — πενία, γαρ: προηγείται η συμμετοχή μου στην διάσωση του ΔΝΤ και της Γερμανίας, της Γαλλίας και των άλλων ΑΑΑ χωρών 😉
      Να μου τον στείλει τον σύνδεσμο το παιδί.
      Όσο για τα βιβλία Ιστορία του ΟΕΔΒ, που σήμερα είναι είτε DVD είτε σάιτ είτε φωτοτυπίες, πολύ φοβάμαι ότι δεν έχεις άδικο… Για την εποχή μας έχεις απόλυτο δίκιο. Και θυμήθηκα τον Αντωνόπουλο που έλεγε ότι η μόρφωση είναι αἴρεσις βίου (=επιλογή ζωής) και όχι φοίτηση και αποστήθιση.
      Καλό υπόλοιπο εβδομάδας. Εδώ μπαίνουμε στην μάχη των πανελλήνιων, επιστρατευμένοι και μη 😉

      Μου αρέσει!

  2. Όσο για το σχολικό εγχειρίδιο υπάρχει κι άλλο σημείο που το διαπίστωσα εφέτος ακόμα παρακολουθώντας άμεσα την κόρη μου στην προετοιμασία της…αλλά αυτό είναι θέμα άλλης πολύ μεγάλης συζήτησης!! 😦

    Μου αρέσει!

    • Μη μου πεις ότι η κόρη σου δίνει Ιστορία Γενικής Παιδείας! Δεν θα έπρεπε, Χριστιανή, να το αφήσεις να το κάνει αυτό το παιδί!

      Μου αρέσει!

      • Σιγά μην έκανα και αυτό το ατόπημα! 😉
        Αυτά που εννοώ τα βρήκαμε στα Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας Γ΄ τάξης Ενιαίου Λυκείου και έχουν σχέση με την «αποκατάσταση» των προσφύγων στην Ελλάδα μετά το 1922 και είναι ένα θέμα που το είχαμε συζητήσει και παλιότερα …. μόλις το εντοπίσω στο Ψηφιακό Σχολείο θα σου το στείλω.

        Μου αρέσει!

  3. Δημήτρη, δε νιώθω πως πρέπει να απολογηθείς για κάτι.Ίσα ίσα που – εγώ τουλάχιστον – νιώθω να με «τροφοδοτείς» με νέα «κεντρίσματα».Το συγκεκριμένο θέμα, επειδή και με ενδιαφέρει και με συγκινεί, παρακολουθούσα-όσο μπορούσα-την προσέγγιση που έκανε ένα παλιός Ροδίτης ΔΑΣΚΑΛΟΣ (αντιλαμβάνεσαι βέβαια την αιτία της χρήσης ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ), αληθινά «πνευματικός» άνθρωπος, ο Φώτης Βαρέλης.Αύριο θα προσπαθήσω να βρω στοιχεία για να σου τα στείλω (δεν ξέρω για ποιο λόγο αλλά νομίζω πως οι Ροδίτες έχουμε μια ακαθόριστη, ίσως, συμπάθεια προς τους Κύπριους)

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΙΔΕΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ! Educational ideas for teachers!

Ένα blog για εκπαιδευτικούς, εκπαιδευόμενους και όχι μόνο! A blog for teachers!

Αντικλείδι

Θέματα -Πηγές-Σκέψεις-Τεχνικές & εργαλεία για τη διδασκαλία της

XYZ Contagion

Ο κόσμος σε 360 μοίρες. Στιγμές και όψεις της ελληνικής (και όχι μόνο) δημόσιας πραγματικότητας από ένα ιστολόγιο που αγαπάει την έρευνα. Επειδή η αλήθεια είναι μεταδοτική.