Αγαπώ την Ιστορία!

Την αγαπώ την καλή, την σοφή γιαγιά μου. Που πολλά είδε, και πολλά έμαθε για τους ανθρώπους. Η γιαγιά μου έχει μια ζηλευτή ικανότητα: ξέρει τι να διαλέξει να διηγηθεί. Γιατί παρατηρεί τους άλλους πάνω από τα γυαλιά της, όπως πλέκει ή διαβάζει, Μια δυο ματιές μας ρίχνει, κι αμέσως νιώθει τι μας βασανίζει. Χαμογελάει αμυδρά, κι ύστερα γυρίζει στο πλεκτό ή στο βιβλίο της. Δεν μας μιλάει, δεν ρωτάει όπως η μάννα μου «τι έχεις;». Η γιαγιά μου έχει μάθει στη ζωή της να μη προσφέρει τη γνώμη της, αν δεν της το ζητήσουμε. Όχι ότι το κάνει, επειδή φοβάται τις αντιδράσεις μας ή επειδή είναι ντροπαλή και συγκρατημένη ως γυναίκα του παλιού καιρού. Αλλά, επειδή ξέρει: ό,τι κι αν επιχειρήσει να πει, θα είναι άσκοπο και μάταιο, αν εμείς δεν θέλουμε να την ακούσουμε. Αν δεν έχουμε την υπομονή να την ακούσουμε. Αν δεν έχουμε τη διάθεση να σεβαστούμε αυτό που μας λέει, και να το σκεφτούμε, να δούμε αν και πώς μπορεί να μας βοηθήσει η ιστορία που μας διηγήθηκε.  Αν όμως την ρωτήσουμε, πάντα είναι πρόθυμη ν’αφήσει στην άκρη το πλεκτό ή το βιβλίο της. Βγάζει τα γυαλιά της, τα βάζει προσεκτικά στη θήκη τους, ψήνει ένα καφεδάκι, κι επιστρέφει στη θέση της. Πάντα λέει μια μικρή ιστορία. Που όμως σημαίνει πολλά, για όποιον από εμάς θέλει να την σκεφτεί. Κάποτε είπα στη γιαγιά μου ανυπόμονο: «Και τι σχέση έχουν αυτά που μου λες, βρε γιαγιά, με το πρόβλημα που έχω;» «Α, συγγνώμη, παιδί μου! Σε παρεξήγησα, νόμισα ότι είχες τον χρόνο να τα σκεφτείς. Συγγνώμη, λάθος μου! Να σου φέρω ένα γλυκάκι;»
Σιγά-σιγά έμαθα να εκτιμώ όσα μας λέει, όταν της το ζητήσουμε. Σιγά-σιγά έμαθα να σκέφτομαι τι σχέση έχουν όσα μου λέει με όσα με απασχολούν.

Έτσι δεν είναι και η Ιστορία; Μια σοφή και υπομονετική γιαγιά, που περιμένει να την ρωτήσουμε, και να σκεφτούμε όσα θα μας πει;

Την γιαγιά μου θα ήθελα να την αγαπούν, να την σέβονται και να την φροντίζουν όλα τα παιδιά και τα εγγόνια της. Και να’χουν την υπομονή να την ακούν. Μόνον σε καλό θα μας έβγαινε ολωνών μας!

Πώς το έλεγε ο Ζοζέφ Ρου για την αξία της Ιστορίας;

«Η Ιστορία, αν κατανοηθεί σε βάθος, προσφέρει κάτι από την εμπειρία που ένας άνθρωπος θα αποκτούσε αν ήταν σύγχρονος όλων των εποχών και ο συμπολίτης όλων των λαών«!

Posted on Σάββατο, 16 Ιουλίου 2011, in σχόλιο, Ιστορία, αναλογία, αξία and tagged , , . Bookmark the permalink. 10 Σχόλια.

  1. Δημήτρη, μου άρεσε πολύ ένα κείμενο που διάβασα χθες με θέμα «Θυμάμαι, άρα υπάρχω!»http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=636540#

    Μου αρέσει!

  2. «Ετσι είναι και όχι αλλιώς».Γιαγιά η φράση αυτή τι υποκρύπτει?Δύναμη,σοφία,καρτερία ή υποταγή?Από τότε που την άκουσα, που ήρθε ταξιδεύοντας τόσα χρόνια για να με συναντήσει ,τριγυρνάει στο μυαλό μου.Με μπερδεύει ο κυρ Μέντιος «Mεροδούλι, ξενοδούλι!Δέρναν ούλοι: αφέντες, δούλοι•ούλοι: δούλοι, αφεντικό και μ’ αφήναν νηστικό.», με μπερδεύει ο Κάλβος «‘Oσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας
    ας έχωσι·θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία.»Ετσι είναι ή αλλιώς?Ήρθε και η επιστολή του Υψηλάντη,η παρέμβαση του Κολοκοτρώνη και οι απόψεις των σύγχρονων Κολοκοτρωναίων (εννοείς τι εννοώ) και τώρα έγινα κουβάρι.Γιαγιά πες μου.Τι θα κάνουμε εμείς μ΄αυτούς που μπλεξαμε?Ξέρω ότι έχεις τρόπο να μου λύσεις το κουβάρι.Γιατί τελικά έχεις δύναμη,σοφία,καρτερία.Μόνο υποταγή δεν είχες ποτέ στη ζωή σου.
    Δημήτρη ρώτα την και πες μας.Μπράβο και ευχαριστούμε που ανέλαβες την υποχρέωση να τη ρωτάς και να μας τα λες εδώ.

    Μου αρέσει!

    • Όπως το θέτεις, Νίκο! Οι πιο μεγάλες αλήθειες, για να αποκαλυφθούν, χρειάζονται την ερμηνεία μας, και ερμηνεία θα πει παρατηρώ, θυμάμαι, δοκιμάζω, εξηγώ, διορθώνω… Έργο ανθρώπων είναι η ανακάλυψή τους, κι από τα επίπονα. Γι’αυτό και τώρα, που το «πνεύμα εποχής» αρέσκεται στην ευκολία και την πιο πρωτόγονη τέρψη, δεν ευδοκιμούν και οι αλήθειες…
      Έχεις, επίσης, δίκιο: δύναμη είναι ο συνδυασμός της καρτερίας με τη σοφία. Αυτό μας διδάσκουν κι οι σοφές γιαγιάδες και η Ιστορία 🙂

      Μου αρέσει!

  3. Κατερίνα, όντως δεν υπάρχει ταύτιση συνθηκών, αναλογία όμως, πολύ φοβούμαι, υπάρχει. Τουλάχιστον στον λόγο των προτεινόντων την υποταγή — κι εδώ είναι που χρειάζεται ανά-λυση.

    Μου αρέσει!

  4. Μόλις τώρα διάβασα την επιστολή….συγγνώμη που δεν την είδα πριν…!-(
    Οι σκέψεις μου όμως θα είναι έντονα επηρεασμένες από τη σημερινή πραγματικότητα και φοβούμαι μήπως αγνοήσω τις συνθήκες της εποχής εκείνης…

    Μου αρέσει!

  5. Όντως, όχι και τόσο τυχαία….!-) Πάντως σε καλό μου βγήκε το ψάξιμο!-)
    Είμαι απολύτως σίγουρη πως εσύ θα τη διατηρήσεις αξιοπρεπή!
    Την επιστολή που θα τη βρω;ή μήπως την έχεις αναρτήσει ήδη;
    Βέβαια για τις σκέψεις μου…έχω τις μόνιμες επιφυλάξεις μου….!-)

    Μου αρέσει!

  6. Μπράβο, Δημήτρη!-)
    Τυχαία, όπως και ο φίλος σου ο Αίαντας «βρέθηκα» στη σελίδα σου και μ’ άρεσαν πολύ όσα διάβασα….και «συνειδητοποίησα»…!-)

    Μου αρέσει!

    • Ε, όχι και τόσο τυχαία 😉
      Σ’ευχαριστώ, Κατερίνα’ ελπίζω να μπορέσω να τη διατηρήσω …αξιοπρεπή…
      Ελπίζω να βρεις το χρόνο να γράψεις κάποιες σκέψεις σου καθώς διαβάζεις την επιστολή του Δημήτριου Υψηλάντη στο πλαίσιο των γεγονότων του σκληρού Απριλίου 1826 🙂
      Τα λέμε.

      Μου αρέσει!

  7. Γεια σου, Αίαντα, και σ’ευχαριστώ για το μήνυμα! Χαίρομαι που σας άρεσε το σημείωμα’ ίσως να μεταφέρω ένα μέρος του υλικού που είχα στο παλιό σάιτ στη ΗΟL (αν και εκείνο ήταν περισσότερο προσανατολισμένο στο μάθημα που έκανα στο σχολείο).
    Όσο για τη γιαγιά μου και την Ιστορία, δεν πρέπει να μου αποδώσεις την πατρότητα της παρομοίωσης’ χωρίς να είμαι βέβαιος, θαρρώ ότι πρώτη φορά την άκουσα στην πέμπτη δημοτικού από την κυρία Κατέχη — την θυμάσαι;

    Μου αρέσει!

  8. Καλά, τίποτε δε λες; Έπεσα εντελώς τυχαία επάνω στη σελίδα σου εδώ! Καταλαβαίνω ότι μόλις άρχισες να την φτιάχνεις. Ωραία! Θα βάλεις το υλικό που είχες ανεβασμένο στη HOL για την Ιστορία;
    Πάντως και η γιαγιά και η Ιστορία θα είναι ικανοποιημένες με την ωραία παρομοίωση! Πολύ μας άρεσε όλων μας 🙂

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

ΙΔΕΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ! Educational ideas for teachers!

Ένα blog για εκπαιδευτικούς, εκπαιδευόμενους και όχι μόνο! A blog for teachers!

Αντικλείδι

Θέματα -Πηγές-Σκέψεις-Τεχνικές & εργαλεία για τη διδασκαλία της

XYZ Contagion

Ο κόσμος σε 360 μοίρες. Στιγμές και όψεις της ελληνικής (και όχι μόνο) δημόσιας πραγματικότητας από ένα ιστολόγιο που αγαπάει την έρευνα. Επειδή η αλήθεια είναι μεταδοτική.

