Καθοδηγημένη έρευνα: έργο τέχνης

Συχνά, διδάσκοντας Ιστορία, δύο λάθη συμβαίνουν από την πλευρά του διδάσκοντος, όταν επιχειρεί να φέρει σε επαφή τους μαθητές του με κάποιο έργο τέχνης: (1) παρουσιάζει τα πάντα και με πάσα λεπτομέρεια περί των βιογραφικών του καλλιτέχνης, των στοιχείων για την εποχή που «γέννησε» το έργο, τι βλέπουμε στο έργο, κλπ.  (2) παρουσιάζει το έργο σαν να είναι οι μαθητές του να είναι απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών ή κάποιου τμήματος Ιστορίας της Τέχνης.

Η μεθοδολογία της διερεύνησης του έργου τέχνης, μια διδακτική μεθοδολογία καθοδηγούμενης ανακάλυψης, με πολλές επιμέρους τεχνικές συνδυαζόμενες με πολλαπλούς και διαφορετικούς τύπους αξιολόγησης, προτείνεται από αρκετούς. Ιστορικοί / παιδαγωγοί από το  Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Νέα Υόρκη (MoMA) προτείνουν δύο πολύ ενδιαφέροντα διαδικτυακά μαθήματα γι’αυτό το θέμα στην διαδικτυακή πλατφόρμα της Coursera: το πρώτο ονομάζεται Art & Inquiry και το δεύτερο: Art & Activity. Νομίζω ότι και τα δύο είναι εξαιρετικά χρήσιμα και διαφωτιστικά και για διδάσκοντες Ιστορία και για διδάσκοντες Αισθητική Αγωγή.

Ακολουθούν δύο παραδείγματα παρουσιάσεων, που εντάσσονται στο πλαίσιο που περιγράφω συνοπτικά στις προηγούμενες γραμμές. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν συστηματικά μία-μία επιλεγμένες λεπτομέρειες. Κάθε λεπτομέρεια συνοδεύεται από λίγες απλές ερωτήσεις, με τις οποίες επιχειρείτα: (α) να αξιοποιήσουν τις σχετική δέσμη δεξιοτήτων παρατήρησης, (β) να διατυπώσουν βάσιμες εικασίες, μια από τις «ανώτερες» δεξιότητες σκέψης, (γ) να στηρίξουν τις εικασίες αυτές σε στοιχεία του ίδιου του υπό παρατήρηση έργου τέχνης, δηλαδή να ασκηθούν στην εξίσου σύνθετη δεξιότητα επιχειρηματολογίας. Στην διάρκεια της όλης συζήτησης ο διδάσκων δίνει ελάχιστες επιλεγμένες πληροφορίες για τον καλλιτέχνη ή για την εποχή, επωφελούμενος από την άτυπη διαδικασία αξιολόγησης από τον ίδιο προς κάποιον από τους μαθητές που παίρνουν τον λόγο, π.χ. «Ναι, πολύ ωραία παρατήρηση, ιδίως αν λάβουμε υπόψη ότι ο/ή …..» ή «Ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτείς κάπως, λαμβάνοντας υπόψη σου και αυτό το στοιχείο για τον/την …». Είναι φανερό, υποθέτω, πόσο κινητοποιούνται οι μαθητές, και μάλιστα αρκετοί που δεν το πράττουν συνήθως, πόσο πού προσφέρονται τέτοιου είδους προσεγγίσεις για διαφοροποιημένη διδασκαλία (με ελαφρές συμπληρώσεις/αλλαγές στον σχεδιασμό), πόσο ανοίγονται ευκαιρίες στους μαθητές να γίνουν κύριοι και διαχειριστές της δικής τους μάθησης.

 



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΙΔΕΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ! Educational ideas for teachers!

Ένα blog για εκπαιδευτικούς, εκπαιδευόμενους και όχι μόνο! A blog for teachers!

Αντικλείδι

Θέματα -Πηγές-Σκέψεις-Τεχνικές & εργαλεία για τη διδασκαλία της

XYZ Contagion

Ο κόσμος σε 360 μοίρες. Στιγμές και όψεις της ελληνικής (και όχι μόνο) δημόσιας πραγματικότητας από ένα ιστολόγιο που αγαπάει την έρευνα. Επειδή η αλήθεια είναι μεταδοτική.