Γιατί ο Τσόρτσιλ αυτολογοκρίθηκε;

Στις 5 Δεκεμβρίου του 1944, ο Τσόρτσιλ είναι ανήσυχος: από την Αθήνα έρχονται άσχημες ειδήσεις: στις 3 του μηνός 28 νεκροί και 148 τραυματίες με αφορμή ειρηνική και μαχητική διαδήλωση  του ΕΑΜ, στις 4 νέα μεγαλύτερη διαδήλωση διαμαρτυρίας για τους νεκρούς,με κεντρικό σύνθημα «Όταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα«. Όλοι, ανοιχτά ή συγκαλυμμένα κατηγορούν τους Άγγλους. Ο ίδιος  πρέπει να πάρει αποφάσεις και να στείλει εντολές. Η Ελλάδα δεν πρέπει να πέσει στα χέρια των κομμουνιστών. Πάση θυσία.

Έτσι, αποστέλλει δύο τηλεγραφήματα: το πρώτο στον πρεσβευτή στην Αθήνα σερ Ρέτζιναλντ Λίπερ, το δεύτερο στον στρατηγό Ρόναλντ Σκόμπι.

Ο ίδιος, όταν δημοσιεύει τα Απομνημονεύματά του, καταγράφει το περιεχόμενο των δύο τηλεγραφημάτων.

Με μικρές — είναι αλήθεια — παραλείψεις στην περίπτωση του 1ου τηλεγραφήματος, προς τον πρεσβευτή Λίπερ, όπως μαθαίνουμε, όταν το Φόρεϊν Όφις, κατά την πάγια τακτική, δημοσιεύει τον αντίστοιχο τόμο με τα σχετικά έγγραφα 30 χρόνια αργότερα, το 1974…

Γιατί, άραγε, αυτολογοκρίθηκε ο Τσόρτιλ στα Απομνημονεύματά του;

«Πρέπει να παρακινήσετε τον Παπανδρέου να πράξει το καθήκον του και να τον διαβεβαιώσετε, ότι εις την περίπτωσιν αυτήν θα τον υποστηρίξωμεν μ’ όλας τας δυνάμεις. Παρήλθεν πλέον η εποχή καθ’ ην μια οιαδήποτε ομάς Ελλήνων πολιτών ηδύνατο να ματαιώνει την εξέγερσιν του όχλου. Η μόνη ελπίς του είναι να εργασθεί μεθ’ ημών διά την αποσόβησιν ενδεχομένης συμφοράς […]

Ανέθεσα το όλον ζήτημα της αμύνης των Αθηνών και τη διατήρηση της εννόμου τάξεως εις τον στρατηγόν Σκόμπι και τον διαβεβαίωσα ότι θα τον ενισχύσωμεν με όσας δυνάμεις χρειάζεται προς τούτο. Τόσον εσείς, όσο και ο Παπανδρέου, πρέπει να συμμορφωθείτε προς τας οδηγίας του, εις ό,τι αφορά τη δημόσιαν τάξιν και την ασφάλειαν. Πρέπει να συνδράμετε τον στρατηγόν Σκόμπι με πάντα δυνατόν τρόπον και να εισηγηθείτε εις αυτόν τη λήψιν παντός μέτρου, το οποίον, κατά τη γνώμην σας, ήθελε καταστήσει το έργον του περισσότερον ευχερές και αποτελεσματικόν».

Ουίνστον Τσόρτσιλ: Απομνημονεύματα, τ. 6, βιβλίο 1ο, σ. 256

«Πρέπει να υποχρεώσετε τον Παπανδρέου. Αν παραιτηθεί, φυλακίστε τον έως ότου συνέλθει, όταν πια θα έχουν τελειώσει οι μάχες. Θα μπορούσε το ίδιο καλά, να αρρωστήσει και να μην μπορεί να τον πλησιάσει κανείς […]»

Τα Χριστούγεννα του 1944, όταν Σκόμπι, Λίπερ και Παπανδρέου έχουν ανακτήσει τον έλεγχο της Αθήνας με την βοήθεια και 12.000 ταγματασφαλιτών που «αξιοποιήθηκαν» για την καταπολέμηση του ΕΛΑΣ και του ΕΑΜ, ο Τσόρτσιλ αποφασίζει ότι χρειάζεται και μια επιτόπια επίσκεψη, για συνάντηση με τον Αντιβασιλέα-Αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό, μέλη της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και με εκπροσώπους των ΕΔΕΣ και ΕΛΑΣ.

Φόρεϊν Όφις: Διπλωματικά έγγραφα 1944. σε: Γ. Ανδρικόπουλου, 1944 Κρίσιμη χρονιά, τόμ. Β’,  αρ. 300

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

  1. ευχαριστώ για την απάντηση.τον τελευταίο χρόνο την συναντούσα παντού μπροστά μου και παραμένει επικαιρη (για ‘μενα). Μου έχει γίνει εμμονή. Στα πλαισια λοιπόν της επικαιρότητας (κατά πόσον μια φωτογραφία εξακολουθεί να είναι επίκαιρη, οπως μία ταινία, η ένα βιβλίο όσα χρόνια κι’ αν περάσουν) θέλω να επιχειρήσω την «επαναδιατύπωσή» της. Γι΄αυτο ήθελα να ξέρω ποιός την τράβηξε.
    ευχαριστώ και πάλι.
    st. d.

    Μου αρέσει!

  2. παρακαλω πολυ θα ηθελα να μάθω ποιος τραβηξε την φωτο με τις τρείς κοπέλες να κρατούν το μπανερ…
    σας ευχαριστώ
    st. d.

    Μου αρέσει!

    • Ο φωτογράφος είναι ο Ντμίτρι Κέσελ (1902-1995).

      Την συγκεκριμένη εικόνα είδαμε στην Αθήνα το 1994 σε έκθεση φωτογραφιών του, εν πολλοίς ανέκδοτων, που έφερε στην τότε Ελλάδα ο εξίσου σπουδαίος φωτογράφος, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν την ίδια χρονιά, έναν χρόνο πριν από τον θάνατο του φωτογράφου (http://ind.pn/13jZoqF) και 50 χρόνια μετά από το γεγονός που εικονίζεται. Πολλές από τις φωτογραφίες είναι της 3ης Δεκεμβρίου 1944, όταν ο Κέσελ βρέθηκε στην Αθήνα, και έμειναν ανέκδοτες, καθώς δεν επελέγησαν από το Λάιφ για το οποίο εργαζόταν θαρρώ εκείνην την εποχή.

      Μπορείς να δεις εδώ για τον Κέσελ http://life.time.com/dmitri-kessel/, και εδώ για το λεύκωμα της έκθεσής του στην Αθήνα: ISBN 960-202-176-4

      Χαίρομαι που η φωτογραφία σου κέντρισε την περιέργεια — επιτρέπεις να ρωτήσω γιατί ζήτησες να μάθεις τον φωτογράφο;

      Μου αρέσει!

  3. Ο Churchill αυτολογοκρίθηκε, επειδή βέβαια είχε συνείδηση ότι τα «Απομνημονεύματά» του ήταν όργανο άσκησης πολιτικής, και μετά θάνατον, ακόμη, και επειδή ο γέρος στιγμή δεν νιάστηκε για την Ιστορία, παρά μόνον στον βαθμό που θα την όριζε.

    Συγκλονιστική και η εικόνα της χειμωνιάτικης σύσκεψης στο χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα «Μεγάλη Βρετανία» – μαύρο προμήνυμα για τα μαύρα που είχαν αρχίσει και έμελλε να εξακολουθήσουν για πολλές δεκαετίες — αν σταμάτησαν ποτέ. Είναι αποκαλυπτική και για τον «ένδοξό μας βυζαντινισμό». Εννοώ όχι απλώς του ανεκδιήγητου αρχιεπισκόπου-αντιβασιλέως Δαμασκηνού ή του δόλιου μπουφόνου Παπανδρέου (που κατά καπηλεία ονομάστηκε «Γέρος της Δημοκρατίας»), αλλά ημών των νεοελλήνων. Γιατί, πολύ φοβάμαι ότι οι ηγέτες μας και μεγάλο μέρος των οπαδών τους, διαμόρφωσαν αξία και στάση που βαρύνει ακόμη και τους πιο πολλούς και ειλικρινείς (και τότε και σήμερα). Γιατί, δυστυχώς, αν και λίγοι, όσοι ηγούνται συμβάλλουν με μεγαλύτερο μερίδιο στη διαμόρφωση του πολιτισμού και των αξιών.

    Μου αρέσει!

    • Έχεις απόλυτο δίκιο, Αίαντα!
      Τα «Απομνημονεύματα» και ειδικά του Τσόρτσιλ αποδεικνύουν πόσο πολύ ορισμένοι, κυρίως πολιτικοί, θέλουν να χειραγωγήσουν και δι’αυτού του τρόπου την πολιτική· σπανίζουν τα παραδείγματα ειλικρινούς κατάθεσης ψυχής. Άλλωστε γι’αυτό οι ιστορικοί τα χρησιμποιούν με εξαιρετική προσοχή και κατόπιν λεπτομερούς ανάλυσης ως πηγές της Ιστορίας.
      Και ναι, ο ραγιαδισμός και η ξενοδουλεία είναι το κυρίαρχο μοτίβο της συμπεριφοράς της συντριπτικής πλειονότητας των νεοελλήνων πολιτικών ανδρών· οι φωτεινότατες εξαιρέσεις κάθε άλλο παρά επικρατείς είναι. Ακόμη και αξιότατοι ηγέτες υπέπεσαν σε σχετικά παραπτώματα…

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΙΔΕΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ! Educational ideas for teachers!

Ένα blog για εκπαιδευτικούς, εκπαιδευόμενους και όχι μόνο! A blog for teachers!

Αντικλείδι

Θέματα -Πηγές-Σκέψεις-Τεχνικές & εργαλεία για τη διδασκαλία της

XYZ Contagion

Ο κόσμος σε 360 μοίρες. Στιγμές και όψεις της ελληνικής (και όχι μόνο) δημόσιας πραγματικότητας από ένα ιστολόγιο που αγαπάει την έρευνα. Επειδή η αλήθεια είναι μεταδοτική.

Αρέσει σε %d bloggers: